sábado, 26 de diciembre de 2015

Romania este semiprezidentiala sau ba?


Conceptul de "presedinte al tarii", concept care se refera la cea mai inalta, la cea mai importanta functie in Stat (in cazul nostru al romanilor, Statul roman), nu putea sa scape polemicii.
Polemici care, in jurul lucrurilor importante, nu inceteaza vreodata.
Vigoarea legilor nu sunt puse la indoiala pe perioada existentei lor, vigoarea legilor nu le-o inceteaza decat "abrogarea" lor.
In cei 24 de ani de cand actuala Constitutie (cu revizuirea ei din 2003) este in vigoare, am vazut si auzit multe comentarii care reclamau o anume ambiguitate a Constitutiei in ce priveste atributiile, drepturile si responsabilitatile functiei de Presedinte.
Nu mi-au placut nicicand rastalmacirile de cuvinte, cuvintele trebuiesc in asa fel potrivite incat sa nu lase loc de interpretari, sa nu lase loc adversarului sa patrunda prin nici un fel de "dribling", ca o echipa, in sport, cu o aparare "beton".
Se gasesc in internet tot felul de "surse" in care apare, in care se sustine, ca Romania are un statut, o Constitutie de tara semi-prezidentiala.
Iata aici, sub linkul "Ce fel de republica este Romania" un mic exemplu asupra dezbaterilor asupra temei.
Apoi, iata aici, in imaginea-captura (imagine adusa din pagina Rumania), cum un contribuitor roman (sau mai multi) au contribuit cu informatie care se vehiculeaza pe sub ochii "navigatorului".
Problema nu se pune, atunci cand informatia e buna, dar ce ne facem daca informatia este eronata.
Nu alimenteaza ea eronat, contribuind totodata la perpetuarea eronarii?
Daca da, cine? In favoarea cui?
Voi aduce aici, pe scurt, fragmentele pe care le consider necesare, iar cine vrea sa vada contextul intreg merge la subpagina "Constitutia".
Gasim in Wikipedia, sub denumirea Republica semi-prezidentiala un "corp de text" cu explicatii destul de pertinente asupra acestui concept.



Ca sa poti intelege contextul mai indeaproape, stimate cititor, trebuie sa deschizi fiecare link.
Pentru a ma asigura ca un cuvant nu il scriu eu aici "ploaie" si cititorul il citeste "oaie" am creat fiecarui concept (cuvant sau sintagma, dupa caz) cate o "pagina de precizari".
Acolo unde cuvintele nu mi-au fost de ajuns, am desenat (cu speranta ca serveste) o imagine.
Pentru un text care nu ocupa in pagina nici 10 x 10 cm, eu a trebuit sa fac zeci de pagini, mobilate (cel putin) cu minima indicatie, in asa fel incat sa evit, maxim posibil, "rasucirea, rastalmacirea cuvintelor 

Stimate cititor, ca sa ne intelegem romaneste, o sa impartim de aici in jos conceptul "Stat" in doua sub-concepte, explicand cu aceasta ocazie si desenele insotitoare din aceasta pagina:
Avem astfel:
- "Administratia de Stat" (reprezentata in desenul aici prezent de nucleul albastru inchis si notata cu "a"),
administratie constituita din "Presedinte" (notat cu "x") + "cele trei puteri in Stat" (executiva +judecatoreasca + legislativa
Societatea civila (reprezentata in acest desen cu "bleu" si notata cu "b")
- "Statul" (tara, natiunea) fiind asta reprezentata suma a + b.

Asta inseamna ca daca "Statul" (tara, natiunea) are 20 de milioane de locuitori, si "administratia de stat" (de la primul pana la ultimul slujbas) numara 1 milion de posturi de munca, milionul asta intra din spatiul"b" in spatiul "a", precum angajatii in schimburile de la rafinarie sau de la uzina, si revenind in spatiul b la fiecare sfarsit de tura, fiind astfel, in aceeasi, 8 ore "functionari de stat" (deservind cetatenii) si 16 ore fiind la randul sau "cetatean normal", "in afara serviciului", deservit si el, la randul lui, de "functionarii in stat" aflati  "in serviciu"
Pe mai departe, aceeasi entitate (Stat, tara, natiune) am impartit-o in patru sferturi, trei egale (rezervate celor "trei puteri in Stat) si o a patra rezervata "driver"-ului (presedintelui) care are de condus aceasta
"nava".
Dupa cum se vede si in imaginea alaturata, care apare segmentata in "babord, tribord si pupa (si ar fi trebuit sa ii apara si "prova"), "capitanul are de mentinut echilibrul intre aceste segmente de asa natura incat sa poata orienta "nava" inspre directia planificata, inspre directia in care majoritatea calatorilor au indicat, la "cumpararea" biletelor ca doresc sa mearga.
Dupa cum am spus in exemplul anterior, "administratia de Stat" e o institutie-nucleu, dar gandindu-ne spre exemplu la "Posta Romana", nu inseamna ca nu are "agentii" in toata tara.
Adica, "spatiul a" si "spatiul b" sunt intr-o continua intrepatrundere, intr-o continua interdependenta, intr-o continua interrelationare, in realitate imaginea fiind foarte fluctuanta, fluctuatie ce nu o pot eu reproduce intr-un desen. 

Imi pare rau, de aici in jos nu se vede bine, textul depasind formatul normal si aparand o suprapunere de texte. 
Cel putin asa se vede la mine. 
Cititorul care are cont google poate incerca sa intre in pagina Democratie obiectivista unde postarea de aici se vede i format normal.

 Texte conform textului original din Constitutie

TITLUL I – Principii generale

Art. 1 – Statul român

(4) Statul se organizează potrivit principiului separaţiei şi echilibrului puterilor – legislativă, executivă şi judecătorească – în cadrul democraţiei constituţionale.
(5) În România, respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie.


CAPITOLUL II - Preşedintele României


Art. 80 – Rolul Preşedintelui
(1) Preşedintele României reprezintă statul român şi este garantul independenţei naţionale, al unităţii şi al integrităţii teritoriale a ţării.
(2) Preşedintele României veghează la respectarea Constituţiei şi la buna funcţionare a autorităţilor publice. În acest scop, Preşedintele exercită funcţia de mediere între puterile statului, precum şi între stat şi societate.




Art. 91 – Atribuţii în domeniul politicii externe
(1) Preşedintele încheie tratate internaţionale în numele României, negociate de Guvern, şi le supune spre ratificare Parlamentului, într-un termen rezonabil. Celelalte tratate şi acorduri internaţionale se încheie, se aprobă sau se ratifică potrivit procedurii stabilite prin lege

Art. 95 – Suspendarea din funcţie
(1) În cazul săvârşirii unor fapte grave prin care încalcă prevederile Constituţiei, Preşedintele României poate fi suspendat din funcţie de Camera Deputaţilor şi de Senat, în şedinţă comună, cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor, după consultarea Curţii Constituţionale. Preşedintele poate da Parlamentului explicaţii cu privire la faptele ce i se impută.
(2) Propunerea de suspendare din funcţie poate fi iniţiată de cel puţin o treime din numărul deputaţilor şi senatorilor şi se aduce, neîntârziat, la cunoştinţă Preşedintelui.
(3) Dacă propunerea de suspendare din funcţie este aprobată, în cel mult 30 de zile se organizează un referendum pentru demiterea Preşedintelui.

CAPITOLUL III - Guvernul

Art. 102 – Rolul şi structura
(1) Guvernul, potrivit programului său de guvernare acceptat de Parlament, asigură realizarea politicii interne şi externe a ţării şi exercită conducerea generală a administraţiei publice.

Art. 107 – Primul-ministru
(1) Primul-ministru conduce Guvernul şi coordonează activitatea membrilor acestuia, respectând atribuţiile ce le revin. De asemenea, prezintă Camerei Deputaţilor sau Senatului rapoarte şi declaraţii cu privire la politica Guvernului, care se dezbat cu prioritate.
(2) Preşedintele României nu îl poate revoca pe primul-ministru.

Art. 109 – Răspunderea membrilor Guvernului
(1) Guvernul răspunde politic numai în faţa Parlamentului pentru întreaga sa activitate. Fiecare membru al Guvernului răspunde politic solidar cu ceilalţi membri pentru activitatea Guvernului şi pentru actele acestuia.

CAPITOLUL IV – Raporturile Parlamentului cu Guvernul

Art. 111 – Informarea Parlamentului
(1) Guvernul şi celelalte organe ale administraţiei publice, în cadrul controlului parlamentar al activităţii lor, sunt obligate să prezinte informaţiile şi documentele cerute de Camera Deputaţilor, de Senat sau de comisiile parlamentare, prin intermediul preşedinţilor acestora. În cazul în care o iniţiativă legislativă implică modificarea prevederilor bugetului de stat sau a bugetului asigurărilor sociale de stat, solicitarea informării este obligatorie.
(2) Membrii Guvernului au acces la lucrările Parlamentului. Dacă li se solicită prezenţa, participarea lor este obligatorie.

Art. 112 – Întrebări, interpelări şi moţiuni simple
(1) Guvernul şi fiecare dintre membrii săi au obligaţia să răspundă la întrebările sau la interpelările formulate de deputaţi sau de senatori, în condiţiile prevăzute de regulamentele celor două Camere ale Parlamentului.
(2) Camera Deputaţilor sau Senatul poate adopta o moţiune simplă prin care să-şi exprime poziţia cu privire la o problemă de politică internă sau externă ori, după caz, cu privire la o problemă ce a făcut obiectul unei interpelări.

Art. 113 – Moţiunea de cenzură

(1) Camera Deputaţilor şi Senatul, în şedinţă comună, pot retrage încrederea acordată Guvernului prin adoptarea unei moţiuni de cenzură, cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor.
(2) Moţiunea de cenzură poate fi iniţiată de cel puţin o pătrime din numărul total al deputaţilor şi senatorilor şi se comunică Guvernului la data depunerii.
(3) Moţiunea de cenzură se dezbate după 3 zile de la data când a fost prezentată în şedinţa comună a celor două Camere.
(4) Dacă moţiunea de cenzură a fost respinsă, deputaţii şi senatorii care au semnat-o nu mai pot iniţia, în aceeaşi sesiune, o nouă moţiune de cenzură, cu excepţia cazului în care Guvernul îşi angajează răspunderea potrivit Art.ui 114.


  Interpretari "admin"



Gasim mai intai, la Art 1.4 ca:
"Statul se organizeaza potrivit separatiei si echilibrului celor trei puteri:
 - puterea legislativa (adica "Parlamentul"),
 - puterea executiva (adica "Guvernul) si
 - puterea judecatoreasca",
 in cadrul democratiei constitutionale.
In acest prim caz, prin "stat" sa facut vorbire de "statul aministrator" (la "cercul mic" din imagine)
Apoi la art.80.1 vedem ca: "Statul este reprezentat dePresedinte", iar aici este vorba de o suprapunere, presedintele reprezentand, in acelasi timp, "cercurile concentrice" mic si total, care reprezinta "statul administrator (cercul mic) si "statul per total" (cercul mare) ambele cercuri avand centrul comun in punctul notat in desen cu "x".
La art 80.2 ni se spune ca: Presedintele "exercita functia de mediere intre cele trei puteri" (cele trei puteri = "administratia").

Socotind cele trei puteri, asemeni a trei cai la o sanie (unul numindu-se "Guvern, unul "Legislativ" si unul "Justitie")  e simplu de inteles (zic eu) ca cel care ii struneste, de asa natura incat sa obtina o cat mai logica si eficienta "imbinare de forte", este Presedintele.

Primul ministru este in jocul asta (de sah), "regina", flancata de cele doua "turnuri" ("legislativul" si "justitia"), in timp ce presedintele este . . . "jucatorul propriu zis".
Sau, ca in cazul unei diligente cu trei cai, presedintele e "driver"-ul.
Sau, in cazul unui motor in trei pistoane, presedintele este . . . soferul.

Tot aici ni se spune ca "Presedintele exercita (in acelasi timp) si functia de mediere intre Stat si Societate" (vezi "separatia puterilor"

Asta inseamna ca presedintele este cel care trebuie sa transforme forta dezvoltata de motorului in trei pistoane, in miscare de translatie a hardughiei (folosindu-se de ambreiaj, si de schimbatorul de viteza).
Cel caruia "poporul" ii da "carnet" pentru a juca rolul de Presedinte, este ca un sofer care nu poate, nu ii este permis, sa puna pe altcineva in locul sau sa conduca (si nici nu-si poate parasi postul, cum nu si-l poate parasi nici un sofer, nici un capitan de vas, nici un "responsabil de instalatie" (in domeniul foraj), nici un pilot de avion.
  Art 91

 Poveste
Aici avem imaginea "cercurilor concentrice" din imaginea de mai sus dar, verticalizata.

S-au perimat exemplele cu "corabia", cu "gasirea drumului corect", cu "calea cea buna", intr-o lume (cea terestra) care nu prea mai are secrete (cel putin de ordin geografic) pentru "pamanteni".

Astfel, in noua dimensiune a exemplificarii, putem spune (fara gres) ca fiecare tara in parte (dintre cele 200 de pe glob) este asemeni unei nave spatiale pierduta in spatiu si care cauta . . . planeta Pamant, stiut fiind ca "rezervele la bord" sunt limitate si daca nu ajungi inainte de a ti se termina curentul, combustibilul, motorul propriu zis al navei (care . . . se consuma si el, care necesita nu doar combustibil ci si "consumabile"), alimentele echipajului, aerul, apa de baut, medicamentele, etc atunci, atingand Pamantul esti . . . salvat.

 Art. 102 precizeaza ca "institutia administrativa" (denumita ne-academic, Guvern) asigura realizarea politicii interne si externe.

Atentie, textul nu spune ca "realizeaza" ci ca, "asigura realizarea".

Ca in zidarie, guvernul este "salahorul" care . . . "da la mana", meseriasului. Astfel, salahorul nu are obligatia sa zideasca ci, sa asigure realizarea zidirii.

In acelasi timp textul spune ca aceasta "institutie administrativa", exercita "conducerea generala a administratiei publice" (deci a zonei din imaginea mea careia eu i.am spus "zona zero"), deci nu a Societatii in intregimea ei, in restul Societatii operand "economia de piata" (dar, de piata, si nu de talcioc, ca pana acum)









No hay comentarios:

Publicar un comentario